Medverkande

Eva Rydberg

50 år i rampljuset. Som komedienn, krogshoware, musikalartist, cirkusclown… Bland mycket annat. Ändå är hon knappast en dag över 50 när hon härjar som värst på scen. Och det gör hon ju. Alltid. Senast vi kunde avnjuta Eva på Nöjesteaterns scen var som Miss Hannigan i succémusikalen Annie. Men hon har funnits i huset ändå. Mellan lustspelen på Fredriksdalsteatern och gästspel i Stockholm har hon med stor framgång svarat för regin av våra musikaler Grease och High School Musical. Nu är hon tillbaka på mammas gata. Bara 5 minuter från kvarteret där hon växte upp. Och med Malmö Folkets Park som närmaste granne där lilla Eva spelade barnteater. Tjejen som var mera vild än tam och så full av överskottsenergi. Av allt att döma förutbestämd att bli något alldeles extra. Eva Rydberg – ett fenomen i underhållningsbranschen.

Fredrik Dolk

Växelbrukets obestridlige apostel. Fredrik är den välartikulerande ordbrukaren med det stora registret som ständigt är på språng mellan olika scener, studior och inspelningsmiljöer. En av landets mest anlitade skådespelare. Lustspel på Fredriksdal, fars med Thomas Peterson, komedi på Nöjesteatern eller musikal på Wallmans Intiman. TV-serier som Labyrint, Skeppsholmen och Hotell Seger. Långfilmer som Noll tolerans, Livvakterna och Svensson, Svensson. Och så dubbningar i parti och minut som Buzz Lightyear i Toy Story, Gyllenroy Lockman i Harry Potter, Fugax i Myrmobbaren eller Gutsy Commander i Valiant. Självklart har Fredrik även ägnat sig åt dramatiken. Bland hans mest minnesvärda roller på Helsingborgs Stadsteater är Stanley Kowalski i Linje Lusta och Mickey Johnstone i Blodsbröder.

Karin Bergquist

Högaktuell på biograferna för sin roll som Yvonne i Tomas Alfredsons film Låt den rätte komma in. Karin har utbildats på Teaterhögskolan och Balettakademiens musikallinje i Göteborg samt vid The Actors Center i New York. Hon har rönt stor uppmärksamhet för sina rolltolkningar på scen och belönades för några är sedan med kulturstipendium av Sparbanksstiftelsen Skåne. Motivering: ”… genom remarkabla insatser och rollprestationer, senast vid Helsingborgs Stadsteater, som den oförglömligt utsatta dottern i Jon Fosses Besök; som den nervigt självförbrännande huvudrollen i Inger Alfvéns Regnbågens rot och som konfliktutlösande epicenter i Maria Bloms Himmavid.” Karin var också med i TV-serien Labyrint häromåret och när detta skrivs gör hon sin egenproducerade föreställning The Fanny Frisco Show på Mosebacke.

Ulf Brunnberg

Precis som Eva har Ulf så många sidor att ingen spegel förmår återge dem alla. Tunga och dramatiska roller i Shakespeares, Tjechovs, Noréns och Koltés’ namn. Varvat med lustspel och burleskeri. Som friherre Rosenstråle eller Pantalone på Fredriksdalsteatern. Som fröhandlare Pettersson i Fyra bröllop och ett bad i somras på Fjäderholmarna. Eller som den sorglöse spelevinken Vanheden i Jönssonligan. På Nöjesteaterns scen häromåret gjorde Ulf stor lycka som Oliver Warbucks, imposant och varmhjärtad miljardär i familjemusikalen Annie. Och rollen som Olle i Fyra nyanser av brunt gav honom en Guldbagge 2005. Bekant för oss alla blev Ulf redan 1968 som den unge Markurell i TV-filmen Markurells i Wadköping. I TV sågs han senast i SVT:s Mästerverket och TV4/SF:s Labyrint. De två senaste åren har han varit knuten till Stockholms Stadsteater.

Birgitta Johansson

Det senaste året har varit omtumlande för helsingborgstjejen Birgitta som numera syns mer på scenerna i Stockholm än på hemmaplan. Priser och stipendier har formligen regnat över henne. Guldmask för rollen som gangsterbruden Molly Belone i Den Stora Premiären på Fredriksdalsteatern och Wallmans Intiman. Malmö Teatermuseums stipendium. Annalisa Ericsons stipendium. Och så det nyinstiftade Git Gay-stipendiet som i höstas delades ut vid en glittrande gala i Malmö. I skrivande stund spelar Birgitta revy med UgglaRheborgUlveson på Cirkus i Stockholm. Sommaren tillbringade hon på Fjäderholmarna med lustspelet Fyra bröllop och ett bad. På Nöjesteatern har vi tidigare sett henne som Lily Excelsior i Annie och Frenchy i Grease.

Renée Jonsson

15 år gammal debuterade Renée som dansare i Ingvar Anderssons nyårsrevy. Parallellt med sin utbildning fortsatte hon revyandet och fick snart en roll hos nämnde Ingvar på Pildammsteatern. Efter ett mellanspel i USA fortsatte hon studera. Talpedagogen på Skara Skolscen såg till att göra rikssvenskan till hennes nya idiom. Renée kom sedan till Ystadgruppen, var med i Skånerevyn och gjorde sex år med Kent Nilsson i Arlövsrevyn. Efter två somrar med Eva Rydberg på Fredriksdalsteatern fick Renée engagemang på Nöjesteatern i den hyllade familjemusikalen Annie, där hon bl a gestaltade Maggie i Hooverville. Till vardags är Renée aktiv i Teater Katapult sedan snart tio år. En ensemble som arbetar med forumteater, interaktiv konflikthanteringsteater som med framgång verkar på företag, skolor och institutioner.